Evrokampovi u Srbiji (Eurocamps in Serbia) je prvi projekat ove vrste koji je imao za cilj da predstavi kamping turizam kao održivi koncept koji u Evropi predstavlja ozbiljnu privrednu granu, kao i da ukaže na izuzetne potencijale za razvoj ove vrste turizma u Srbiji i da pokrene nove inicijative u pravcu razvoja kamping turizma kod nas;

Evropska komisija

CARDS Regionalni program 2003 Demokratska stabilizacija

Lokalni program razvoja civilnog društva

EuropeAid/118568/C/G/Multi

Balkansko udruženje mladih i Omladinski savet Beograda sproveli su ovaj projekat u toku 7 meseci. Prvi rezultati pripreme pokazali su da će ovaj projekat naići na više zainteresovanih strana i da ova inicijativa može da bude samo početak jednog jakog i živog procesa, ali i da su rezultati mnogo bolje i preciznije usmereni na ciljne grupe identifikovane na početku. Tema kampova je više nego interesantna za sve one koji pokušavaju da razviju nove turističke proizvode jer se kampovanje se smatra jedinstvenom granom turizma (seoski turizam ) u regionu. Projekat Evrokampovi u Srbiji je tokom svoje tri faze napravio veliki uspeh i obezbedio sjajnu priliku za buduće aktivnosti i nove slične projekte u regionu Zapadnog Balkana. Od prve faze, u kojoj su članovi tima tragali za dragocenim znanjem, preko jednog značajnog seminara- radionice u Novom Sadu, do kampanje podizanja svesti koja je još uvek u toku (kao prirodni nastavak projekta ), ovaj projekat postao je jedan višenamenski projekat i , na kraju, obe partnerske organizacije su pokrenule mnogo uspešnih inicijativama širom Srbije. Uspeh sve tri faze doneo je više nego dovoljno posla koji treba da se obavi u narednom periodu.

Ciljevi svih aktivnosti bili su veoma jasni i ostvarivi:

1. Implementacija standarda Evrokampova prema EU standardima i formama – BUM i OSB uveli su temu kamping standarda u Srbiju i novi kampovi će sigurno pokušati da usvoje sve potrebne standarde u cilju zaštite životne sredine i da bi postali atraktivniji za strane posetioce; postojeći kampovi (Bela Crkva, Palić, Srebrno jezero) su odlučili da revidiraju svoje standarde i da u isto vreme pokušaju da ispune standarde EU;

2. Stvaranje eko kampa u skladu sa EU standardima u Srbiji – kao direktan rezultat ovog projekta, dva nova kampa treba da se podignu na proleće 2006. godine u Beloj Crkvi (80 km severno od Beograda) i selu Vilovi (selo , 5 km od Nove Varoši, Južna Srbija – 276 km od Beograda), ali i u Novom Sadu i Beogradu; projektni tim je već počeo pripreme sve potrebne dokumentacije za početak ovog procesa;

3. Podizanje javne svesti o pitanjima zaštite životne sredine zasnovane na standardima EU i kampinga – Ovaj cilj je postignut kroz veoma pozitivnu kampanju sa snažnim porukama o zaštiti životne sredine i ekologije – zasnovan na postojećim standardima EU -Kampanja je na terenu bila veoma uspešna jer to bio jedini način kako da se pristupi veoma izolovanim i ruralnim područjima na jugu – ljudi su bili spremni da čuju predstavnike projektnog tima o jednom veoma zanimljivom pitanju -Tim je uglavnom pokušao da objasni kako ova vrsta poslovanja može da poboljša život u ruralnim područjima. Uobičajene teme razgovora su bile: Kako početi sa stvaranjem prihoda? Kako stvoriti nove kampove? Kako privući posetioce? Odakle početi? Jedan od najvažnijih delova projekta je bilo prihvanje i uvažavanje vođa projekta kao grupe mladih entuzijasta koji rade na razvoju svoje zemlje.Štampani materijali bili su od velike pomoći i doprineli su podizanju kredibiliteta ali najvažniji je bio direktan, lični kontakt između članova projektnog tima i članova zajednice (vođa zajednica, opštinskih vlasti i drugih lokalnih aktera i građana koji su spremni da sarađuju i da nauče nešto novo). S obzirom na činjenicu da u Srbiji postoji nedostatak svesti o zaštiti prirode, posebna pažnja je bila usmerena na sprovođenje ekoloških standarda koji su važan preduslov za razvoj ove vrste turizma, kao i turizma u celini. Projektni tim je proveo određeno vreme u razgovoru sa predstavnicima lokalnih turističkih organizacija i lokalog stanovništva. Vođeni su razgovori na temu načina zaštite životne sredine, rešavanja problema sa smećem, kanalizacijom i snabdevanjem vode.

4. Razvoj mogućnosti omladinskog turizma (receptivni turizam), kao i razvoj i mobilnosti mladih u regionu i Evropi – ostvarivanje ovog cilja je dugotrajan proces, započet ovim projektom, posebno kroz stvaranje svesti o mogućnostima, kapacitetima i potrebama da se uradi više u ovoj oblasti. Dobri primeri iz zemalja EU bili su dovoljni da se zagolica mašta lokalnog stanovništva o stvaranju kampova koji bi mogli da izgledaju poput poznatih evropskih kampova. Vizija boljeg života tek je započela stvaranjem jednog novog procesa i podizanjem svesti o tome koliko je malo potrebno da bi se poboljšali uslovi u jednoj siromašnoj zajednici. Još jedan veliki problem vredan pomena, jeste nedostatak mobilnosti mladih ljudi na lokalnom/ državnom / regionalnom nivou, a razvoj receptivnog turizma bi mogao da bude način na koji će se pomoći da se poboljša postojeća situacija. Ovaj projekat je prepoznat kao pravac koji će da podstakne veću mobilnost mladih u zemlji.

Pored ostvarenih ciljeva, projektni tim je sproveo nekoliko konkretnih aktivnosti koje predstavljaju direktan rezultat projekta:

1. Osnivanje Kamping asocijacije Srbije (KAS) / okupljanje NVO oko pitanja kampinga i rekreacije u zemlji;

2. Napisana su četiri potpuno nova projekta je za stvaranje novih kampova i dva nova projekta za revitalizaciju postojećih kampova u Beloj Crkvi i Zemunu;

3. Određivanje lokacija za buduće kampove širom Srbije, u Vilovi (Zlatar, Nova Varoš), Golija (selo Salevici), Mokra Gora (Miković), Šljivovica (Užice), Beograd (Ada Ciganlija) – gradski kamp i još jedan kamp u Novom Sadu;

4. Jačanje saradnje između BUM-a (KAS-a) i lokalnih turističkih organizacija Novog Sada, Nove Varoši, Užica, Bele Crkve, Kruševca, Kraljeva, Lebana, Palića, Valjeva i Ivanjice / protokol o saradnji će biti potpisan do kraja godine.