Treći Medjunarodni festival klasične gitare pod nazivom GUITAR OPEN FESTIVAL III – sa promotivnim sloganom STRING UP (prim. prev: okini žicu)

IZVEŠTAJ ZA “GUITAR OPEN FESTIVAL III”
27. 04. – 30. 04. 2009. – SUBOTICA

www.guitaropen.com

I NARATIVNI IZVEŠTAJ

U periodu od 27.04. do 30.04.2009. godine u Subotici, u organizaciji Balkanskog udruženja mladih, uz generalno pokroviteljstvo Skupštine grada Subotica, Resora za kulturu i informisanje i uz saradnju sa  Muzičkom školom Subotica, održan je treći Medjunarodni festival klasične gitare pod nazivom GUITAR OPEN FESTIVAL III, sa promotivnim sloganom STRING UP (prim. prev: okini žicu).

Festival se odigrao u nekoliko planiranih delova, od jutarnjih do kasno večernjih časova,  sledećim konceptom i sadržajem:
1.    Večernji koncerti – večernji program od 20h
2.    Majstorski kursevi – popodnevni program od 14h
3.    Internacionalno kategorizovano takmičenje – prepodnevni program od 09h
4.    Promocije graditelja gitare – tokom prepodnevnog i poslepodnevog programa
5.    After-hour Guitar Session program – od 22h – 01h

1. VEČERNJI KONCERTI
Koncertni program se odvijao u sve četiri večeri trajanja festivala, od ponedeljka do četvrtka.
Prvo veče, svečano otvaranje, održano je, kao i naredne dve večeri u svečanoj sali Gradske kuće. Festival je otvorio Predsednik Skupštine grada Subotice, g-din Maglai Jeno, gde je sa par prigodnih reči uveo subotičku publiku u dešavanja narednih dana. Nastupili su Sabrina Vlaškalić i Zoran Anić.

Sabrina Vlaškalić (1989.), rodjena u Beogradu, počela je da svira gitaru sa sedam godina. 2006. godine završila je srednju muzičku školu “Lisinski” u klasi profesora Aleksandra Hadži-Đorđevića. Trenutno studira na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi profesora Srđana Tošića. Završila je veliki broj seminara kod vodećih svetskih profesora. Pobednik je mnogih nacionalnih i internacionalnih takmičenja; osvijila je 10 specijalnih i 22 prve nagrade širom sveta.

Zoran Anić rodjen u Beogradu, gde ocenjen kao veliki talenat, započinje svoje muzicko obrazovanje (gitara) i za svega nekoliko meseci školovanja ima svoj prvi javni nastup i snimanje za nacionalni radio. Magistrira sa najvišom ocenom  na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi prof. V. Ogrizović. Pored redovnih studija školovao se kod eminentnih svetskih profesora kao sto su Alerio Dias, Alexandre Lagoya, Dušan Bogdanović, Rolan Dyens, Costas Cociolis, Hubert Kappel i drugih. Pobednik je mnogih internacionalnih i nacionalnih takmičenja. Ranije oslovljavan kao mladi talenat, a kasnije kao zreli muzičar “virtuoznih i nadahnutih interpretacija”, ostvario je veliki broj veoma zapaženih koncerata u zemlji i inosranstvu. Pored bogate solističke karijere ostvario je i plodnu karijeru kao kamerni muzičar nastupajući u raznim kamernim sastavima sa domaćim i inostranim muzičarima. Zapaženi su i nastupi sa simfonijskim, kamernim i revijalnim orkestrima. Pored ozbiljne bavio se i alternativnom muzikom.Smimio je veliki broj audio i video zapisa. Profesor je na muzičkoj akademiji u Sarajevu i u muzičkoj školi „Vučković“ u Beogradu, a takođe i aktivni predavač i član žirija na mnogim madjunarodnim festivalima i takmičenjima. Osnivač je asocijacije klasicnih gitarista Srbije i direktor Guitar Open Festival-a u Subotici.Nakon uspešnog koncerta, na kome su predstavljena virtuozna dela klasičnog i romantičnog perioda, kroz fantastične interpretacije ovo dvoje svetski priznazih muzičara, priređen je svečani koktel u foajeu  Gradske kuće.

Drugo veče nastupili su, u saradnji sa partnerskim festivalom iz Segedina, gost iz Madjarske Antal Pusztai i domaći gitarista mlađe generacije Miloš Janjić. Specifično za ovo veče, a kao novina u pristupu aktivnog uvodjenja JAZZ gitare u edukativni deo festivala, sjajni gitarista iz Madjarske je priredio autorsko veče i time prepunu dvoranu podigao na noge. Svojim interpretacijama i obradama poznatih JAZZ standarda i autorskim kompozicijama inspirisanih JAZZ-om, a posle tematski prošaranog koncerta domaćeg gitariste Janjića, koji je gradacijski po stilovima formirao prvi deo večeri i time uveo publiku u domen moderne muzike, priredjeno je jedno nezaboravno veče.

Antal Pusztai (1978) je gitarista poznat i priznat i kao klasični i kao jazz mizičar. Rođen u Mosonmagyaróvár, Mađarska, počeo je da svira gitaru sa sedam godina. Prve časove gitare imao ja sa svojim ocem, da bi nastavio svoje školovanje na Konservatorium Wien (1990-1995) u klasi Inge Scholl Kremmel, na Hochschule Gyõr (1995-1999) sa E. Rotom, i na  Universität für Musik und darstellende Kunst sa K. Ragosnigom (2000-2001) i Álvaro Pierijem (2001-2003). Studirao je kompoziciju kod profesora Attila Remenyija i jazz gitaru sa I. Folkom. Stipendista je fonda Herbert von Karajan. Pobednik je mnogih nacionalnih i internacionalnih takmičenja. Uspešno nastupa kao solista, u jazz bendovima i u duu sa Miguel Delaquinom. Snimio je dva albuma pod nazivom – Beyond my dreams (2000) i Wonderland (2007).

Miloš Janjić (1979) je osnovno muzičko obrazovanje stekao u Aleksincu u klasi Miodraga Radosavljevića. Pored redovnog školovanja po¬hađao je  časove gitare  kod poznatih beogradskih peda-goga prof. Nade Kondić i Mr Sr¬đana Tošića. Godine 1995. nastavlja muzičko obrazovanje u sred¬njoj mu¬¬¬-zičkoj školi »Josip Slavenski« u Beogradu u klasi prof. Srđana Tošića. Na FMU je diplomirao 2001 god. u klasi prof. Srđana Tošića sa najvi¬šom ocenom. Odmah po diplomiranju upisuje postdiplomske studije na FMU u Beogradu u istoj klasi. Magistrirao je sa magistarskom tezom “ Odnos prema sonatnom obliku u muzici za gitaru“ i položio sa najvećom ocenom. Od 2004. do 2006. usavršavao se u klasi svetski poznatog gitariste i pedagoga Carla Marchionea na konzervatorijumu Maastricht u Holandiji i magistrirao je sa najvišim počastima. Tokom studija bio je stipendista vlada Srbije i Holandije.  Pohađao je masterklasove poznatih svetskih gitarista i kompozitora. Miloš Janjić radi kao docent na Fakultetu Umetnosti u Nišu, a takođe honorarno predaje na „Akademiji umetnosti Slobomir” u Bijeljini i u muzičkoj školi „Josip Slavenski“ u Beogradu .

Treće veče bilo je rezervisano za goste sa Mediterana. Nastupili su gošća iz Crne Gore Bojana Brajović i eminentni italjanski gitarista i profesor Massimo Delle Cese.
Kroz suptilan pristup muziciranju, toplinu kojom ovo dvoje muzičara odišu i odabrani program itlijanskih kompozitora koji su neke od svojih kompozicija i posvetili ovim izvodjačima publika je uživala u romantičnoj večeri.

Pobednik nekoliko nacionalnih takmičenja, sa svega 15 godina, Massimo pobeđuje na IV nacinalnom gitarskom takmičenju u Ankoni. 1982. Osvaja drugu nagradu na internacionalnom takmičenju “Mauro Giuliani” i godinu dana kasnije, pobeđuje na „Rome International Young Performers’ Competition“. Posle diplomiranja na Santa Cecilia Conservatory of Music u Rimu i usavršavanja kod M. Barueka, počinje njegova koncertna karijera u Italiji i inostanstvu, kako solo, sa orkestrima, tako i kao člana St.Cecilia Guitar Trio-a. Njegovi solo albumi su naišli na veoma pozitivne kritike i publike i kritičara. 2003. dobija nagradu “Gold Pegasus Prize” za klasičnu muziku i 2004. nagradu grada Rima za izvođenje koncerta “Aranjues”. Profesor je na nekoliko prestižnih muzičkih ustanova kao što su L’Aquila Conservatory of Music i Accademia Romana di Musica, kao i aktivni predavač na mnogim internacionalnim muzičkim festivalima (Santo Tirso Festival-Portugal, Arts Academy, Accademia Musicale Pescarese, Istanbul Guitar Festival, Izmir Conservatory, Valencia Torrent Guitar Festival, Cyprus EMU Guitar Festival, Perugia Classico, Giuliani Guitar Festival, Iserlhon Guitar Symposium, Rust Guitar Festival, Miami Guitar Festival, Naxos Int.Guit.Festival – Greece …). Takođe zainteresovan  i za eksperimente u klasičnoj gitari, kroz saradnju sa poznatim Kanadskim graditeljem “Godin”, radi na kombinaciji klasičnog i midi instumenta. Direktor je “ Cassino Guitar Festival-a“ i ciklusa „Guitars in Conservatory“ na L’Aquila Conservatory-u.

Bojana Brajović osvojila je brojne prve i specijalne nagrade na republičkim i saveznim takmičenjima, kao i dve II nagrade na medjunarodnim takmičenjima u Sloveniji (Murska Sobota) i na I Guitarart summer festu u Herceg Novom, 2006.godine. Usavršavala se na master-klasovima i seminarima kod renomiranih svetskih gitarista kao što su: R.Andia, R.Dyens, E.Karamazov, T.Hoppstock, P.Steidl, S.Prieto, A.Mouzourakis i drugi. Nastupala je u okviru festivala Barski ljetopis, Budva grad teatar, Montenegro music festival, Bar guitar fest i imala je solističke koncerte u Baru, Podgorici, Petrovcu, Nikšiću, i značajnijim salama u Crnoj Gori (CNP, KIC Budo Tomović, Zetski dom). Prošle godine nastupala je u Italiji, na festivalu Cantiere della musica (Monterotondo, Rim). Saradjivala je sa crnogorskim Simfonijskim orkestrom i muzicirala u kamernim ansamblima sa flautom, u duu, triju i kvartetu gitara.

Svečano zatvaranje je održano u Sali pozorišta Jadran. Posle svečanog proglašenja pobednika i dodele nagrada, publici su se obratili g-din Djula Ladocki, član gradskog veća zadužen za regionalnu i medjunarodnu saradnju i umetnički direktor festivala, koji su i zvanično zatvorili festival. U nastavku večeri, kao vrhunac koncertnog programa festivala, nastupio je JAZZ bend KONZILIUM. Sastavljen od vrhunskih muzičara školovanih na Holandskim jazz akademijama, a pod vodjstvom gitariste Branka Trijića, priredili su spektakularno veče. Fascinantnim i bravuroznim interpretacijama  autorskih dela i uz gostovanje umetnika na cimbalu, priredili su koncert dostojan zatvaranja. Posle koncerta organizovan je i svečani koktel.

KONZILIUM bend oformljen je 2003. godine od studenata Amsterdamskog Konzervatorijuma. Osnivač i gitarista Branko Trijić 2007. godine ga ponovo okuplja. Branko Trijić je rođen 1975. godine u Beogradu. Školovao se na: “Conservatorium Van Amsterdam”, odsek za jazz, glavni predmet gitara; “Muzička škola Kornelije Stanković’’, odsek za jazz, glavni predmet-gitara; škola tonskog snimanja i produkcije “Music factory”, Avala Film, Beograd; Profesionalno iskustvo: Kompozitor, lider i osnivač internacionalnog benda “Konzilijum’’ (autorska muzika zasnovana na spoju tradicionalnog srpskog folklore i jazz muzike); “Conservatorium Van Amsterdam Big Band ”; učesnik projekta “Paulo Moera & CVA Big Bend’’ . Izvođač i saradnik u produkciji mjuzikla “Odiseja-silazak u Had’’, u Atini 2005 ; “Last Waterhole house band” ; gitarista i lider  “Fusion Session”-a; “Afro Balkanic Crossroads Music Workshop; “Conservatorium Van Amsterdam” – autor i predavač; ’’Logo bend’’, koautor projekta; “Jazz Fiction Band” Beograd, učesnik festivala “Silda Jazz –Haugesund”, Norway 2000; ”Vasil Hadžimanov bend’’, gitarista u periodu 1997-2000; snimao za PGP RTS; “Marko Đorđević trio’’, gitarista projekta našeg renomiranog bubnjara koji živi i radi u Nju Jorku; “Kud Azbukovica-Ljubovija’’, 6 godina član orchestra; Svirao sa: Patrice Blanchard – bass,NY; Ali Rose-sabar, Senegal, Cissoko Mamadou – Balafon, Gvineja; Konarak Reddy – guitar, India; Niti Ranjan Bishvastabla, India; Arie den Buer-drums, Netherlands; Vasilis Karipis-percussion, Greece; Radomir Mihailović Točak, Rambo Amadeus, Slobodan Trkulja, Vasil Hadžimanov, Marko Đorđević, i mnogi drugi

Pažljivim odabirom programa i gradacijskim ređanjem koncerata i izvođača uspeli smo da sve četiri koncertne večeri u potpunosti ispune dvorane i izazovu kod publike „pun pogodak“. Zanimljiva činjenica je da je prosek godina publike bio niži što govori da je i mlađa publika počela da se zanima za ovakve kulturne sadržaje.
Takodje, treba napomenuti da je ove godine organizovana prva samostalna konferencija za novinare na kojoj su prisustvovali g-dja Ildiko Lovaš, član Gradskog veća za kulturu i informisanje, g-din Ištvan Antal, direktor Muzičke škole Subotica i predstavnici Balkanskog udruženja mladih.

Novina ovog festivala u koncertnim aktivnostima je i ta što je uveden i tzv. »After-houre Guitar Session«, jazz koncerti uz  neformalno druženje i promovisanje festivala u prostorijama subotičkog Jazz kluba »SAX«. Svako veče, u periodu od 22h do 01h, u formi sešna nastupali su profesori i polaznici jazz kursa predvodjeni profesorom i predavačem Dačom Karamarkovićem i njegovim četvročlanim bendom. Uz sjajne zvuke jazz-a druženje se nastavljalo do duboko u noć. Pomenuti JAZZ koncerti pozitivno su uticali na promociju JAZZ kulture u Subotici, kao i na prihvatanje i promociju Guitar Open Festivala među mladima u Subotici.

2. MAJSTORSKI KURSEVI
Majstorske kurseve održali su, u trajanju od četiri dana, vrhunski svetski i domaći pedagozi i izvođači:
1.    Massimo Delle Cese (ITA)
2.    Antal Pusztai (HUN)
3.    Miloš Janjić (SRB)
4.    Ivana Ziherl (SLO)
5.    Damjan Stanišič (SLO)
6.    Goran Kovačič (SLO)
7.    Bojana Brajović (MNE)
8.    Zoran Anić (SRB)
9.    Dača Karamarković (SRB)- JAZZ gitara
10.    Branko Trijić (NED-SRB)- JAZZ gitara

Broj predavača je povećan, pa je samim tim i kvalitet predavanja bio na mnogo višem  nivou. Majstorski kursevi su održani, u popodnevnom terminu od 14h do 17h, u prostorijama Muzičke škole u Subotici. Učesnici festivala, kotizanti, su imali prilike da u direktnom kontaktu sa profesorima, unaprede svoja znanja iz interpretativnog i tehničkog domena kao i da kroz razgovor dobiju informaciju kako i gde mogu nastaviti sa svojim školovanjem u inostranstvu. Takodje je bilo reči i o tome kako da svako od njih ponaosob poradi na odabiru programa za neka buduća takmičenja i javne nastupe i kako da promoviše sebe u budućnosti kroz adekvatno napisanu biografiju, scenski nastup itd.
Velika novina je uvodjenje predavanja iz oblasti JAZZ gitare, što celom festivalu daje dodatni ekskluzivitet kao jedinoj takvoj manifestaciji kod nas koja je obradila i ovaj aspekt bavljenja muzikom. Uz sjajan pedagoški i praktičan pristup profesora Dače Karamarkovića i Branka Trijića i asistiranje ostlih JAZZ muzičara i vokalne umetnice, u novim prostorijama muzičke škole, nastala je prava JAZZ radionica.
Odaziv polaznika je bio odličan, njihov broj se povećava iz godine u godinu, dok je nivo predavanja u potpunosti ispunio sva očekivanja učesnika i organizatora festivala.

3. MEĐUNARODNO TAKMIČENJE
Jednoetapno kategorizovano takmičenje za učenike osnovnih i srednjih muzičkih škola – održalo se u pet (5)  sviračkih kategorija (kategorizacija po godinama obrazovanja) sa određenim programom, minutažom određenom po kategorijama i u jednoj etapi.
I kategorija – učenici I i II razreda osnovne muzičke škole:
5 min. slobodnog programa – dve do tri kompozicije različitog karaktera;
II kategorija – učenici III i IV razreda osnovne muzičke škole: 5–8 min. slobodnog programa – dve do tri kompozicije različitog karaktera;
III kategorija – učenici V i VI razreda osnovne muzičke škole: 8–10 min. slobodnog programa – dve do tri kompozicije različitog karaktera;
IV kategorija – učenici I i II razreda srednje muzičke škole:
10–15 min. slobodnog programa – više kompozicija različitog karaktera;
V kategorija – učenici III i IV razreda srednje muzičke škole: 15–20 min. slobodnog programa – više kompozicija različitog karaktera.
Kategorizacija, dužina sviranja i odabir programa napravljeni su tako da se poklapaju sa planovima i programima koje djaci prelaze u toku godine. Takođe, insistiranje na izvodjenju kompozicija različitih stilskih perioda daje lakši uvid stručnom žiriju u poznavanje i nivo izvođaštva kod svakog takmičara ponaosob.
Takmičenje se održalo u svečanoj sali muzičke škole u Subotici. Svakom takmičaru bili su obezbeđeni uslovi za usviravanje pre nastupa u učionicama muzičke škole.
Stručni žiri su sačinjavali istaknuti strani i domaći pedagozi i svirači. Zajednički zaključak je da su gitara i srpska škola gitare na zavidno visokom nivou i da takmičenje, po konkurenciji, samim tim, zauzima visoko mesto medju ostalim festivalima u regionu i Evropi.
Takmičenje je sa pravom ponelo epitet međunarodno jer se, pored domaćih učesnika, prijavio veliki broj takmičara iz zemalja regiona i Evrope.
Nagradjeni po kategorijama dobili su sledeće stručne nagrade:
1.    Tri (3) klasične gitare  u vrednosti od 2000EUR. Jedna gitara dodeljena je kao humanitarna podrška mladoj i talentovanoj Milici Đačić, koja zbog nedostatka sredstava nije u mogućnosti da nabavi lični instrument.
2.    Komplete gitarskog pribora (komplete žica francuskog proizvodjača Savarez, note, pultove, majice i ostali materijal), obezbeđene iz fonda festivala.
3.    Kotizacije-učešća za druge medjunarodne festivale (International guitar festival Murska Sobota (SLO), Guitar art-Beograd, Guitar summer fest-Herceg Novi, Bar guitar fest,  Nikšić guitar festival)
4.    Sertifikovane diplome o učešću, uspehu i pohađanim kursevima.
Spisak nagradjenih po kategorijama:
I kategorija:
1.    Vanja Štulić
2.    Florian Palfi
3.    Valentina Krempatić
II kategorija:
1.    Ivan Simić
2.    Jelena Lukić
3.    Balaž Silveri
III kategorija:
1.    Uroš Marković
2.    Gergelj Božoki
3.    Matija Cvetičanin
IV kategorija:
1.    Luka Kalezić
2.    Miloš Zubac
3.    Janaki Pejov
V kategorija:
1.    Momčilo Aleksandrić
2.    Uroš Martinović
3.    Nikola Begović

4. PROMOCIJE GRADITELJA GITARA
U prostorijama Muzičke škole promociju svojih instrumenata održao je graditelj Oleg Balašev. Učesnici festivala imali su priliku da probaju majstorove insrumente i da dobiju informacije o načinu gradnje određenih modela.

5. NOVINE U ORGANIZACIJI – „After-houre Guitar Session“
Zbog poboljšanja kvaliteta festivala i njegovog podizanja na viši nivo, ove godine potrudili smo se kao organizatori festivala da uvedemo nekoliko novina u organizaciju što je rezultovalo većim brojem učesnika i mnogo boljom posetom večernjih koncerata i pratećih festivalskih dešavanja.
Kompletno smo unapredili vizuelni indentitet festivala. Urađena su kompletna rešenja za ceo štampani propagandni materijal koji je distibuiran pre i u toku festivala. Pored bilborda, mobilbordova, A bordova, roll up-ova, flajera, programa, brošura, plakata, urađena je i pokretna reklama zakupljivanjem reklamnog prostora u autobusima Subotičkog gradskog prevoza, a takođe je korišćena i internet promocija.
Svi koncerti su bili medijski propraćeni, mada ne u meri u kojoj smo kao organizatori očekivali.  Prva press konferencija održana je u Plavoj Sali Gradske kuće, gde su svim prisutnim novinarima podeljena štampana saopštenja o festivalu. Takodje su g-dja Ildiko Lovaš, gradski sekretar za kulturu i informisanje, g-din Antal Ištvan direktor muzičke škole i direktor festivala g-din Zoran Anić, u direktnom obraćanju, dali kompletne informacije vezane za festival i pokrovitelje festivala.
Napravljeni su profesionalni audio i video zapisi, angažovanjem kompletnog profesionalnog studijskog tima, sa idejom pravljenja DVD izdanja sa svakog festivala. Sve to je urađeno u cilju promovisanja festivala kroz gostovanja na nacionalnim i stranim elektronskim medijima. Ostvaren je i kontakt sa prestižnim svetskim časopisom koji se bavi ovom tematikom, GUITAR MAGAZIN, gde je objavljen pregled festivalskih dešavanja i dat odličan komentar o kvalitetu same manifestacije.
Druga novina i ono na čemu ćemo insistirati u budućnosti je proširenje edukativnog dela festivala uvođenjem drugih aspekata bavljenja gitarom (JAZZ radionoce). Time će svakako doći do popularizacije drugih vrsta muzike i biti data mogućnost izbora mladim ljudima da sa šireg aspekta upoznaju muziku i kulturu u opšte.

„After houre Guitar Session“ je još jedna od novina koje smo ponudili. U lepom, krajnje prijatnom i opuštenom ambijentu, kao što je klub SAX, uz pravi odabir muzičara koji nastupaju, publika je takođe imala mogućnost da se na jedan drugačiji i neformalniji način upozna sa idejom festivala, što garantuje još veću posetu sledeće godine.
Uvođenjem mladih i perspektivnih izvođača u koncertni repertoar festivala, kao još jedna novina, dajemo šansu mladim ljudima da prikažu svoja znanja stečena školovanjem i tako promovišu novu ideju povratka pravim vrednostima koje su, na žalost, u poslednjem periodu marginalizovana. Na taj način želimo, kao organizatori, da povratimo mlade ljude, aktivnio ih uključimo u evropske integracije, oformimo prave predstavnike domaće kulture i sprečimo njihov odliv.